ЗВІТ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
2023-2024
навчальний рік
Фролова Зоя Борисівна
Освіта: вища
Фах: практичний психолог
Категорія перша
Моє професійне кредо: НАЙКОРОТШИЙ ШЛЯХ
ДО СЕРЦЯ ДИТИНИ – ЦЕ ЩИРА, ЛЮБЛЯЧА ПОСМІШКА.
Найбільший дар в житті людини – щирі
почуття. Найбільше надбання в житті людини – здоров’я і розум. Своє
завдання бачу в тому, щоб допомогти всім учасникам освітнього процесу
зрозуміти та прийняти себе, навчитися ефективно взаємодіяти з іншими людьми,
грамотно і конструктивно вирішувати конфліктні ситуації, вибудовувати свій
життєвий шлях відповідно до своїх мрій і бажань, а також можливостей. Просто
бути щасливим тут і зараз.
Психологічна служба керувалась
нормативно-правовими документами:
1.Лист “Про пріоритетні напрями роботи
психологічної служби у системі освіти на 2023-2024н.р.”
2.Лист “Про організацію безпечного
освітнього простору в закладах дошкільної освіти у 2023-2024 н.р. , “
3.Положення “Про психологічний кабінет
загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи освіти”
4.Конвенція про права дитини
5.Загальна декларація прав дитини
6.Закон Украйни “Про охорону дитинства”
7.Закон Украйни “Про попередження
насильства в сім’ї”
8.Наказ Міністерства освіти та науки
України “Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання
жорстокому поводженню з дітьми”
9.Наказ Міністерства освіти та науки
України ”Про вжиття заходів, спрямованих на дотримання законодавства щодо
захисту прав неповнолітніх”
10.Посадова інструкція практичного психолога.
11.Етичний кодекс психолога.
Робота практичного психолога була
організована згідно річного плану
роботи на 2023-
2024н.р. проводилась за напрямками:
Діагностика
Профілактика
Корекція
Просвіта
Консультування
Психологічна служба спрямована на збереження і зміцнення
здоров’я, підвищення адаптивних можливостей дітей дошкільного віку, на
створення умов для безпечного, повноцінного та гармонійного розвитку всіх
учасників освітнього процесу.
Систематична робота психологічної служби протягом року намагалась забезпечувати
своєчасне вивчення психічного та фізичного розвитку дітей, мотивів їхньої
поведінки і освітньої та ігрової діяльності з урахуванням вікових,
інтелектуальних особливостей, створення умов для безпеки, освіти та виховання. Особливу увагу звертала
на формування навичок безпеки життя дошкільнят.
Систематично проводились бесіди,
консультації з профілактики розв’язання
конфліктної ситуації . Розвиток співчуття, повага та толерантне ставлення один до одного.
Прийняла
участь на у педагогічній раді на тему: “Виявлення ризиків освітнього середовища щодо порушення ментального здоров’я у здобувачів освіти”.
За 2023-2024н.р. була проведена діагностика адаптаційного періоду : в групі раннього віку. За результатами діагностування було встановлено наступне:
- більшість дітей прходять
адаптацію на середньому та низькому рівні .
З дітьми
ранньоговіку проводилися заняття для розвитку адаптації ,дрібної
моторики,емоційно-вольової сфери,розвитку творчих навичок і уяви,регуляції
емоцій та стресу.
Протягом навчального року вивчалось
загальне уявлення про рівень психічного розвитку дітей раннього віку , з
допомогою батьків встановили типи темпераменту,
вивчалась здатність дітей до дрібної моторики з точними та координованими рухами та уміння працювати самостійно. Ознайомилися з
пісочною терапією. Цей вид співпраці
дозволяє дітям виразити свої почуття та емоції без потреби використовувати слова . Ми працювали над
підтримкою самооцінки та розвитком дрібної моторики.
В молодшо – середній групі проводилися заняття на розвиток
емоційно- вольвої сфери,
стресостійкості, соціальної взаємодії та розвитку психічних процесів таких як : розвиток моторних навичок , уяви ,
пам’яті та мислення
У своїй роботі використала такі методики:
такі як -“ Два будиночка “ яка показала , що
діти вміють робити один одному приємний подарунок та позитивні емоції . Більшість
дітей знають кольори, величину предмета, орієнтуються в понятті один - багато. Проводилась методика “ Мій вихователь “,в якій визначали відношення до дитячого садка та вихователя виявила позитивні результати. Проективна
методика “ Моя сім’я” мета якої була
визначити сімейну ситуацію, яким вона бачить навколишній світ, сім’ю, батьків, себе,
особливостей внутрішньо сімейних відносин теж була з позитивними результатами.
Та дуже здивували показники методики “ Кактус” - в середній групі діти
мають середній рівень
агресії у цей воєнний час.
Зі
старшими дошкільнятами заняття
були спрямовані на розвиток пізнавальних
процесів, мотиваційної, емоційно-вольової сфери, розвиток соціальних
процесів. Дошкільники навчилися
знімати напругу методами
релаксації .
Разом ми ознайомилися з дихальними вправами,
вправами на розслаблення та релаксиції у цей складний час та активно готувалися до школи.
В старшій
групі проводилися такі методики як:
-Діагностика різних типів пам’яті дала позитивні показники – діти вміють запам’ятовувати та відтворювати інформацію, що значно допоможе дітям в
подальшому навчанні в школі .
Ще були задіяні такі методики як:” Будинок” Н.Гуткіної з підготовки
руки до письма – діти вміють відтворювати як знайомі, так і не знайомі елементи
письма. Методика -” Рибка “ це складання з окремих елементів в ціле (10 елементів)
показала такі показники як : з достатніми та середніми показниками вся група. Діти часто полюбляють
настільні ігри з пазлами . Методика “Я в дитячому садку “ -мета якої виявити
відношення дітей до соціального оточення,
показала наскільки комфортно відчувають себе діти в своїй групі.
Систематично використовую в своїй роботі елементи ізотерапії
- робота з малюнком, в основі
якої лежить вплив кольору на психіку. Так працюючи з певним кольором , можна
аналізувати психологічний стан дитини. Це чудовий спосіб поліпшити психологічний
стан дитини, який згодом може перорости
в захоплення малювати.
Проективна методика” Неіснуюча тварина”, в якій діти малювали свого друга - тварину , з яким зручно та
безпечно в житті та ступінь агресії до навколишнього. З великою агресією дітей
не виявлено.
Написали тест “ Піготовка до школи” з елементами
письма . Більшість дітей мають
високий та
середній рівень логічного мислення,
зорової пам’яті, уваги.
Під час спостережень було
виявлено інколи зниження адаптації до нових умов освітньої діяльності та дошкільного життя. Однією з причин є часті перебування в
укритті .
Консультаційна робота
проводилась у формі групових та індивідуальних консультацій для вихователів
та батьків.
Профілактична та просвітницька
робота. Просвітницька робота психолога проводилась з батьками та педагогами на тему :”Підтримка під час воєнного стану”.
Розвиваючі заняття з
розвитку мислення, уваги, уяви, пам'яті (молодшо-середня та старша) мали таку
тематику: Музика почуттів, Порівняння
геометричних фігур, Мій друг, Сенсорна коробка, Ніжність, Знайди пару,
Загадкові малюнки, Знайди відмінності, Створи собі друга, Моя сім’я,
Знайди призначення, Пори року, Транспортом
керуємо – весело мандруємо , Я в дитячому садку, На лісовій галявині, Пригоди
тітоньки Сови, Мій вихователь, Загадкові картинки, Капітан корабля, Чарівний
мішечок, Мій настрій, Будь уважний, Керуй своїми емоціями, Відгадай та назви,
Домальовування фігур, Подорож казкою, Знайди геометричні фігури, Веселі
кольори, Асоціації, Прогулянка зайченят, Рибка, Знайди схоже, Будиночок,
Кольорове намисто, Різдвяні подарунки, Новорічне свято, Граюсь - розвиваюсь , Зайчик-вухань,
Порятунок зайчика, Весела жабка, Впізнай предмет, Неіснуюча тварина, Пригадай
казку, Що де сховалося? , Кольори
навколо нас, Розрізні картинки, Дозволь собі бути щасливим, Я і мої друзі,
Найважливіша людина у світі, Дружба починається с посмішки, Хто для мене друг?
Чим відрізняється предмет, Підбери за кольором, Я та інші , Мої почуття, Постав позначки , Для чого
потрібні свійські тварини? , Мої улюблені фрукти, Звірята – здоров’ята , Дикі
тварини, Знайди помилку, Жабка кличе у подорож ,Весняні зміни, Кактус, На що
схоже? Я щасливий, Що робить рятувальник? Вишиванка, У світі казки, Весняні
пригоди, Мої суперсили, Подарунок для мами , Скоро до школи.
Організаційно-методична робота: Відповідно до листа МОН від 24.07.2019 №
1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі
освіти України» розроблені нові зразки ведення документації:
-Річний план роботи практичного
психолога;
-Журнал практичного психолога;
-Облік проведення корекційних занять;
-Протоколи індивідуальної психологічної діагностики;
-Протоколи групової психологічної діагностики;
-Протоколи індивідуальних психологічних консультацій.
В години
організаційно-методичної роботи відбувається підготовка практичного психолога
до корекційно-розвиткової роботи, обробка результатів діагностик, розробка
інформаційних буклетів, методичних рекомендацій для батьків, вихователів.
Постійно працювала з додатковою літературою з психології та педагогіки,
знайомилась з новими цікавими методиками, інтерактивними тестами, матеріалами
щодо виховання та корекційної роботи.Стала постійним учасником інтервізійнох групи
ОМО “Домінанта” обласний Науково- методичний центр ПП і СР.
Перспективи розвитку на 2024 – 2025 рік, основні завдання:
- надання
соціальної та психологічної допомоги кожному дошкільнику і незалежно від його можливостей та
здібностей;
- поглиблення діагностичного напрямку роботи;
- впровадження соціально-педагогічної та психологічної
просвіти батьків;
- робота над підвищенням психологічної компетентності вихователів;
- сприяння повноцінному особистісному та інтелектуальному
розвитку дітей на кожному віковому етапі.
Виявлення ризиків освітнього середовища щодо порушення ментального здоров’я здобувачів освіти
Виступ на педагогічній раді
Ідеальне ментальне здоров'я – це здатність людини повноцінно радіти життю,
керувати емоціями та плідно працювати. Якщо ви відчуваєте,
що втратили контроль над своїм життям - є проблема. Як вчасно її
визначити та виправити симптоми,що вказують на ментальне
виснаження та як їх позбутися.
Що таке ментальне здоров'я?
Поняття «ментальне здоров'я» перекликається з терміном «психологічне
здоров'я». Мова йде про душевний добробут людини у прямому сенсі цього слова.
Якщо з ментальним здоров’ям все в порядку, людина може повноцінно радіти життю,
розуміти сенс свого існування, продуктивно виконувати професійні та інші
завдання, нормально вистроювати відносини з соціумом.
Рівень ментального здоров'я окремої людини в певний момент часу
відрізняється. На нього впливають численні соціальні, психологічні та
біологічні чинники. Так, наприклад, насильство з боку оточуючих (наприклад, у
колективі чи у сім’ї) та постійний воєнний тиск вважаються
факторами ризику для психічного здоров'я.
Погіршення ментального здоров'я також відбувається
внаслідок соціальних потрясінь, через умови праці, які пов’язані з частими
стресовими ситуаціями, ґендерну дискримінацію, соціальне відчуження та
порушення прав. Часто мають проблеми з психічним (ментальним) здоров’ям люди, що ведуть
нездоровий спосіб життя, а також люди, у яких є хронічні захворювання, фізичні
вади або інвалідність.
Як визначити своє ментальне здоров'я?
Для визначення свого ментального здоров’я можна скористатися системою
британської психологині Марії Ягоди, яка виокремила шість основоположних ознак
ментального здоров’я.
·
Персональна автономія. Ви нарешті стали
самостійним та можете приймати рішення, керуючись лише власним досвідом та
бажаннями. Ви не залежите від батьків, і хоча можете з ними радитися, їхнє
слово не є для вас істиною в останній інстанції.
·
Правильне сприйняття реальності. Ви сприймаєте
навколишній світ подібно більшості інших людей. Наприклад, ви не страждаєте від
галюцинацій, ваш мозок не спотворює світосприйняття.
·
Позитивне ставлення до себе. Ви можете
розраховувати на власні сили, нормально ставитесь до власних фізичних та
психологічних недоліків та переваг. При цьому у вас немає занадто завищеної чи,
навпаки, заниженої самооцінки. Також ви не критикуєте себе чи оточуючих за
кожне слово або дію.
·
Стресостійкість. Вам не складно знімати напругу
після стресових ситуацій, ви знаходите сили в собі, щоб справлятися з обставинами,
які викликають у вас почуття дискомфорту.
·
Здатність адаптуватися до навколишнього світу. Ви здатні
пристосовуватися до мінливих життєвих обставин, можете прогинатися під них,
залишаючись при цьому спокійним. Наприклад, ви швидко освоюєтеся на новому робочому
місці та вливаєтеся в колектив.
·
Самоактуалізація. Ви постійно аналізуєте свої
досягнення, займаєтеся саморозвитком, покращуєте професійні навички, можете
виявляти негативні риси власного характеру та боротися з ними.
Як дбати про своє ментальне здоров'я?
Для того щоб уникнути проблем зі своїм ментальним здоров'ям, потрібно
дотримуватися правил психогігієни – вміти виставляти для себе та оточуючих
кордони дозволеного та відстоювати власні цінності. Не варто забувати й про те,
що приносить вам задоволення – хобі, смачна їжа, спілкування з друзями, хороша
музика, інтересні фільми, чи навіть просто прогулянки по парку наодинці.Також
вкрай важливо дбати про свою фізіологію. Потрібно стежити за своїм гормональним
балансом, вчасно лікувати недуги, правильно харчуватися, дотримуватися режиму
сну, щоб якісно відпочивати та отримати достатню кількість серотоніну та
мелатоніну. Також необхідно визначити для себе зручний графік роботи та йому
слідувати.
Підсумовуючи вище сказане, потрібно турбуватися про себе та створювати
комфорті умови для життя. Так ви запобіжете появі психологічних розладів,
вбережете своє ментальне здоров’я та зможете подолати будь-які життєві
проблеми. Якщо ж ви відчуваєте, що щось не так з власним психічним станом –
потрібно якомога швидше звернутися швидше звернутися до психолога.
Як можна відновити ментальне здоров'я? виникли якісь проблеми з ментальне
здоров'ям, відновитися вам допоможуть наступні поради:
·
Підтримуйте спілкування з друзями та рідними. Самотність веде до
самоізоляції, втрати соціальних навичок, і як наслідок – до пригніченого
настрою, депресії та психічних розладів.
·
Користуйтеся соціальними мережами в рамках розумного. Соцмережі дозволяють
підтримувати контакт з соціумом та спілкуватися між собою людям, яких розділяє
велика відстань.
·
Займайтеся спортом. Регулярні фізичні вправи покращують сон та самопочуття,
дають змогу почуватися більш розслабленим та сприяють виробленню ендорфінів –
гормонів радості, які позитивно впливають на настрій.
·
Частіше бувайте на природі. Навіть коротка прогулянка парком суттєво
покращує ментальне здоров’я, дозволяє відійти від стресу та тверезо проаналізувати ту чи
іншу ситуацію.
·
Вчіться новому. Люди, що займаються самоосвітою та саморозвитком більш
стресостійкі, вони легше переживають різні негаразди та швидше адаптуються до зовнішніх
обставин. Це підтверджено науковими дослідженнями.
Ризики освітнього середовища щодо порушення ментального
здоров’я здобувачів освіти:
-погіршення
психічного здоров’я
-депресія,тривожні
стани,розлад харчової поведінки
-порушення сну
Важливі кроки для запобіганню ризиків :
-провести оцінювання стану ментального здоров’я колективу та здобувачів освіти
-проводити
консультації на різних аспектах психічного здоров’я
-відчувати себе
щасливішим,краще сприймати самих себе
-насолоджуватись
життям
-оптимізувати
фізичні навантаження та вживати здорову їжу
-задоволені своїми досягненнями та відчувати себе
успішними
-вміють
розслабитися й добре виспатися.
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО
ПСИХОЛОГА В ЗДО “Вишенька”
Психологічна служба дошкільного закладу є
складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я
молодих громадян України. Вона діє на підставі ст. 21, 22 Закону України “Про
освіту”, ст.29-32 Закону України «Про дошкільну освіту» з метою виявлення і
забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості
дитини, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу в дошкільному
навчальному закладі. У своїй діяльності практичний психолог керується
Конвенцією ООН про права дитини та вимогами Етичного кодексу психолога.
До моїх
функціональних обов'язків входить:
1Консультативно-просвітницька
робота
Мета: підвищення психологічної культури вихователів і
батьків, забезпечення інформацією з психологічних проблем, формування запиту на
психологічні послуги.
2. Психодіагностична робот
Мета: психолого-педагогічне вивчення індивідуальних
особливостей особистості дітей, педагогів, батьків.
3. Корекційно-розвитковий напрямок
Мета: систематичне цілеспрямоване використання
психологом психологічних методів та засобів по створенню оптимальних
можливостей та умов для повноцінного та своєчасного психічного розвитку дитини.
Корекційна робота з дітьми, які віднесені до категорії
групи ризику на тих або інших підставах, спрямована на специфічну допомогу цим
дітям.
4. Організаційно-методичний напрямок
Мета:
організація власної діяльності, аналіз та узагальнення її результатів,
підвищення власного професіоналізму через самоосвіту.
Завдання психолога:
·
Здійснювати
психолого-педагогічний супровід дітей, що потребують уваги психолога .
·
Проводити
корекційно - розвивальні заняття з розвитку пізнавальної та
емоційно – вольової сфери дітей.
·
Сприяти
повноцінному особистісному і інтелектуальному розвитку дітей на кожному
віковому етапі.
·
Забезпечувати
індивідуальний підхід до кожної дитини на основі її психолого – педагогічного
вивчення.
·
Сприяти
психолого-педагогічній компетенції батьків та педагогів щодо психологічного
розвитку дитини .
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ
СЛУЖБИ ЗДО “Вишенька”
1.
проведення
просвітницьких лекцій, семінарів, занять з педагогами, батьками ;
2.
консультативна
допомога всім учасникам освітнього процесу;
3.
корекційно-розвиткова робота з дітьми ;
4.
допомога
дітям, які мають проблеми в поведінці або які опинилися в складній життєвій
ситуації;
5.
психологічний
супровід обдарованих дітей;
6.
психологічний
супровід новоприбулих дітей;
7.
визначення психологічної
готовності дітей 6-річного
віку до навчання у школі.
Нормативно- правова документація практичного психолога :
·
Конституція
України;
·
Закон
України про дошкільну освіту;
·
Закон
України “Про охорону дитинства”
·
Міжнародна
концепція “Про права дитини”
·
Етичний
кодекс психолога;
·
Базовий
компонент дошкільної освіти Міністерства освіти і науки молоді та спорту
України;
·
Наказ
Міністерства освіти і науки України "Про затвердження Положення
про психологічну службу в системі освітиУкраїни” та „Про внесення змін до
Положення про психологічну службу системи освіти України";
·
Наказ щодо
планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок
психологічної служби системи освітиУкраїни;
·
Наказ „Про
підвищення ефективності діяльності психологічної служби;
·
Наказ
Міністерства освіти і науки України "Про затвердження плану
заходів відділу освіти щодо запобігання торівлі людьми ;
·
Наказ
Міністерства освіти і науки України "Про організацію
психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного
навчання.”
Режим роботи
психолога: 8.00 - 16 .00
Консультування
для батьків: Понеділок у зручний час.
РІЧНИЙ ПЛАН
роботи практичного психолога
Фролової Зої Борисівни
Царичанського закладу дошкільної освіти
«Вишенька»
_ Царичанської
селищної ради
на 2023 – 2024 навчальний рік
Вступ
Психологічна служба
в структурі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я дошкільнят
України і діє з метою виявлення і створення оптимальних безпечних умов розвитку
особистості.
Основною метою діяльності дошкільної
психологічної служби системи освіти є підвищення якості та забезпечення
доступності послуг у сфері дошкільної практичної психології, спрямованих на
збереження і укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення безпечних умов для повноцінного і гармонійного
розвитку всіх учасників освітнього процесу, посилення розвивального і виховного
компонентів системи дошкільної освіти,
захист психічного і соціального здоров’я дитини на всіх рівнях навчання.
Річний план роботи складений на
основі нормативно-правових документів,
державних (регіональних місцевих) програм, наказів, рішень комісій Міністерства
освіти і науки України ( дод. 1),
пріоритетних напрямів діяльності закладу дошкільної освіти на навчальний рік.
При складанні плану враховано ,що
колектив працює над обласним науково-методичним проектом «Модель «4 К» у розвитку soft skyls навичок як основи формування самоефективності
особистості дошкільників майбутніх першокласників в освітньому просторі НУШ» на III підсумковому етапі та можливостей і специфіку закладу в
умовах воєнного стану.
Саме цим пояснюється необхідність дії психологічної служби в ЗДО,мета якої
полягає у збільшенні ефективності освітнього процесу ,своєчасному виявленні
труднощів,проблем та умов індивідуального розвитку особистості та корекції
міжособистісних стосунків усіх учасників педагогічного процесу,профілактиці
відхилень в індивідуальному розвитку та поведінці, максимальному виявленні
творчих здібностей дошкільнят закладу та створенні безпечних умов для їх
розвитку,формуванні здорового способу життя, подоланні кризових стуацій,тривожності та нервового
напруження.
У своїй діяльності практичний психолог керується Етичним кодексом
психолога, Положенням про психологічну службу системи освіти України.
До складу психологічної
служби крім психолога входять педагогічні працівники, які забезпечують
психологічний супровід освітнього процесу в рамках своєї професійної
компетенції, а також представники суміжних галузей та медичний працівник.
І. Аналітична частина
ІІ. Цілепокладаюча частина
Пріоритетні завдання психологічної служби на 2023 –2024 навчальний рік.:
1)
Виявлення та
розвиток індивідуальних особливостей дітей різних вікових категорій.
2)
З дітьми, які мають
комунікативні, поведінкові і емоційно-особистісні проблеми та недоліки в психологічному розвитку
(особливо для групи з дітьми із затримкою психологічного розвитку), провести
корекційну роботу із застосуванням корекційно-розвиткових програм як
комплексного, так і спеціального характеру.
3)
Покращення
міжособистісної взаємодії дітей у своїх групах. Впроваджувати
Трирівневу модель профілактичної роботи
“Середовище .Група .Особистість.”
4)
Зменшення проявів
непорозуміння в контексті взаємозв’язку «батьки-діти». Використовування
Інтегрованої моделі психологічної допомоги та психосоціальної підтримки
учасників освітнього процесу “Профілактика. Корекція Реабілітація”
5)
Формування
психологічної культури у дітей, педагогів та батьків.
6)
Створення
комфортного соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі,втілюючи
Програму ментального здоров’я “ Розбудова системи психологічної допомоги та психосоціальної підтримки в освітній
галузі Дніпропетровщини”.
7)
Оволодіти навичками подолання тривожності ,вміти переключити
увагу дітей на позитивні явища.
ІІІ.
Змістова частина
№ з\п |
Напрями діяльності з учасниками
освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін проведення |
Цільова
група/аудиторія |
Відмітка про
виконання |
1. |
Діагностика |
|
|
|
1.1. |
Створення умов для повноцінного психічного розвітку дітей: -
відвідування вікових груп з метою спостереження за створенням умов
для психологічного комфорту дитини; -
дослідження
особливостей поведінки дітей, рівня взаємовідносин з однолітками; -
спостереження
за періодом адаптації дітей до умов ЗДО -
Проведення
діагностичних мінімумів в адаптаційний та передадаптаційний періоди в
закладі дошкільної освіти |
Вересень |
Діти 6 року життя Діти 4 року життя, новоприбулі діти |
|
1.2. |
Проведення проективної методики «Неіснуюча тварина» |
Вересень Жовтень Травень |
Діти 6 року життя |
|
1.3. |
Діагностика емоційно-вольової сфери (визначення рівня тривожності
імпульсивності, агресивності) |
Жовтень |
Діти 6 року життя |
|
1.4. |
Діагностика рівня емпатії у дітей дошкільного віку |
Жовтень - Листопад |
Діти 6 року життя |
|
1.5. |
Проведення проективної методики «Намалюй свою сім'ю» |
Листопад |
Діти 5 року життя |
|
1.6. |
Вивчення індивідуальних особливостей дітей, їх здібностей до різних
видів діяльності з метою виявлення обдарованих дітей Здійснення профілактичного супроводу здобувачів освіти “зони ризику” |
Листопад - Грудень |
Діти 5 – 6 року життя |
|
1.7. |
Діагностика міжособистісних взаємин у дітей
старшого дошкільного віку |
Січень |
Діти 6 року життя |
|
1.8. |
Проведення занять, спрямованих на
формування психологічної культри у дітей |
Лютий – Березень |
Діти 6 року життя |
|
1.9. |
Психопедагогічне вивчення готовності дітей до шкільного навчаня |
Квітень - Травень |
Діти 6 року життя |
|
1.10. |
Психологічне
вивчення за запитом (індивідуальне, групове) Проведення
навчально-методичних заходів щодо підвищення
саморегуляційнох компетентності педагогічних працівників Проведення
виховних годин, розвивальних занять ,тренінгів для підвищення рівня
психоемоційної саморегуляції та життєстійкості |
Протягом року |
Діти, педагогічний колектив, батьки |
|
2. |
Профілактика |
|
|
|
2.1. |
Проведення групової бесіди з
елементами гри на тему «Краплинка, яка завжди радіє» |
Жовтень |
Діти 5 – 6 року |
|
2.2. |
Проведення групового заняття
щодо профілактики стресових станів Здійснення комплексу заходів
щодо профілактики ризиків професійної діяльності Проведення моніторингу професійного благополуччя
педагогічних працівників протягом навчального року з урахуванням динаміки працездатності Формування позитивного
мікроклімату в педагогічному колективі Виявлення ризиків освітнього
середовища щодо порушення ментального
здоров'я(стану щастя та добробуту)здобувачів освіти Проведення навчально-методичних заходів щодо
підвищення професійної компетентності педагогічних працівників з питань
психологічної допомоги та
психологічної підтримки здобувачів освіти за Інтегрованою
моделлю(Профілактика.Корекція Реабілітація) Надання психологічної
підтримки педпрацівникам в скадних ситуаціях
професійної діяльності (педконфлікт,професійний стресс, синдром
емоційного вигорання, сидром хронічної втоми,професійна криза) Забезпечення роботи кабінета
психологічного розвантаження для
здобувачів освіти та педпрацівників |
Листопад |
Педагогічний колектив |
|
3. |
Корекція |
|
|
|
3.1. |
Проведення індивідуальних та групових занять з дітьми: · що потребують регуляції поведінки: гіперактивні, імпульсивні, тривожні,
агресивні; · що потребують спеціальних психологічних засобів та профілактики нервових
перевантажень: корекція та поліпшення
стану дитини (зняття напруження, підвищення емоційного тонусу, вивільнення
пригнічених емоцій – гніву, страху, образи); |
Протягом року |
Діти |
|
3.2. |
Групова
корекційно-розвивальна робота з дітьми
(заняття «Дружба», «Спілкування», «Я в садочку», «Сім’я») |
Грудень, Січень, Лютий, Березень |
Діти 6 року життя |
|
3.3. |
Робота над всебічним розвитком дітей в
літній період (спостереження, проведення розвивальних ігор, казкотерапія,
кольротерапія) |
Червень Липень Серпень |
Діти 4-6 року життя |
|
3.4. |
Надання психологічної допомоги та психосоціальної підтримки здобувачам
освіти та їх батькам, які опинились у складній життєвій ситуації Надання
психологічної допомоги та психосоціальної підтримки здобувачам освіти
з особливими освітніми потребами Проведення індивідуальних корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми
потребами |
Протягом року |
Діти з особливими освітніми потребами та діти ВПО |
|
3.5. |
Корекційна або розвиткові робота за запитом |
Протягом року |
Батьки |
|
4. |
Навчальна діяльність |
|
|
|
4.1. |
Година психолога (згідно графіка занять)проведення профілактичних
заходів |
Один раз на тиждень |
Учасники ЗДО |
|
4.2. |
Поширення інформаційно-методичної продукції(буклети,стенди, пам'ятки, відео,презентації) за Трирівневою моделлю |
Один раз в місяць |
Діти |
|
5. |
Консультування |
|
|
|
5.1. |
Консультація батьків |
За запитом |
Батьки |
|
5.2. |
Консультації батьків щодо
психолого – педагогічного вивчення готовності дітей віку до шкільного
навчання. |
Травень |
Батьки |
|
5.3. |
Консультації вихователів,організація роботи інтервізії(колективно) і
супервізії(індивідуально) Застосування технік само менеджменту |
За запитом |
Педагогічний колектив |
|
5.4. |
Організація
профілактично-просвітнецької роботи
за Трерівневою моделлю (Середовище.Група.Особистість) Групова консультація вихователів на теми: «Типові відхилення у
поведінці дитини – дошкільника та її
корекція», «Криза 6 років», «Виникнення тривожності у дітей та профілактика страхів», «Фактори дитинства ,що
впливають на успішність в дорослому житті » |
Жовтень, Січень, Травень |
Педагогічний колектив |
|
6. |
Просвіта |
|
|
|
6.1. |
Виступ на батьківських зборах на теми: «Психологічний супровід дітей 3 роки», «Допомога дитині
яка переживає горе», «Доброта проти жорстокості» |
Квітень Січень Березень |
Батьки |
|
6.2. |
Участь в педагогічних нарадах |
Протягом року |
Педагогічний колектив |
|
7. |
Інше (організаційно-методична функція, зв’язки з громадськістю) |
|
|
|
7.1. |
Складання річного плану роботи |
1 раз на рік |
Практичний
психолог |
|
7.2. |
Складання щомісячного плану роботи |
до 30 числа щомісяця |
Практичний
психолог |
|
7.3. |
Підбір психодіагностичного інструментарію, тестових бланків, обробка
результатів |
За потребою |
Практичний
психолог |
|
7.4. |
Підготовка до виступів на батьківських зборах, психолого-педагогічних
семінарах-практикумах, лекціях |
За запитом |
Практичний
психолог |
|
7.5. |
Розробка рекомендацій для батьків та вихователів щодо: -
адаптації дитини до дитячого садка; -
збереження та зміцнення психологічного здоров’я дітей дошкільного
віку; -
формування готовності дитини до навчання в школі; -
психолого-педагогічного вивчення дітей 6-річного віку до шкільного
навчання. |
За запитом |
Практичний
психолог |
|
7.6. |
Складання аналітичного та
статистичного звітів |
квітень |
Практичний
психолог |
|
7.7. |
Участь у районних
семінарах |
|
Практичний
психолог |
|
7.8. |
Ведення робочої документації |
Кожен день |
Практичний
психолог |
|
7.9. |
Оновлення матеріалів в
батьківських куточка груп |
За наявністю нових актуальних матеріалів |
Практичний
психолог |
|
7.10. |
Консультації |
За потребою |
Практичний
психолог |
|
7.11. |
Відвідування дітей вдома, бесіди з батьками |
За
запитом |
Батьки, діти |
|
7.12. |
Робота з сім’ями, які опинилися у складних
життєвих обставинах |
За
запитом |
Батьки, діти |
|
7.13. |
Психолого-педагогічний супровід сімей,
дітей учасників бойових дій, ВПО |
За запитом |
Батьки, діти |
|
Додаток 1
Нормативно-правові документи, державні (регіональні, місцеві) програми,
накази, рішеня комісій Міністерства освіти і науки України, якими у своїй
роботі керується практичний психолог:
Ø Законом України про освіту № 1060-х11, ст. 21 від 23.05.91 р.;
Ø Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-ІП;
Ø Конституцією України;
Ø Постановою КМУ «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту
та матеріального забезпечення Дітей сиріт Які залишились без піклування
батьків» від 05.04.94 за 226;
Ø Наказом МОН України від 03.05.1999 р. №127 «Про затвердження Положення
про психологічну службу системи освіти України»;
Ø Наказом МОН України від 07.06.2001 р. № 439 «Про внесення змін до
Положення пропсихологічну службу системи освіти України»;
Ø Наказом МОН від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти
України»;
Ø Наказом МОН України від 20.04.2001 р. № 330 «Про затвердження Положення
про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних
закладів Про затвердження положення про експертизу психологічного і соціального
інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і
науки України»;
Ø Наказом МОН України № 844 від 25.12.2006 «Про вжиття додаткових заходів
щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми»;
Ø Листом МОН України № 1/9-448 від 27.07.07 «Про проведення психологічних
та соціологічних досліджень серед учасників навчально-виховного процесу»;
Ø Листом від 27.08.2000 за № 1/9-352 «Про планування діяльності, ведення
документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи України»
Ø Листом МОН від 07.08.2018 № 1/9-487 “Про пріоритетні напрями роботи
психологічної служби у системі освіти на 2018-2019 н.р.”
Ø Наказом МОН України № 616 від 02.07.2009 «Про внесення змін до положення
пропсихологічну службу системи освіти України»;
Ø Етичним кодексом практичного психолога;
Ø Декларацією прав людини;
Ø Конвенцією про права дитини;
Циклограма
діяльності психолога Фролової З.Б.
Царичанський ЗДО «Вишенька» Царичанської селищної ради
Дні тижня Зміст роботи
Понеділок 1.Психодіагностична робота з дітьми в ЗДО “Вишенька”
2 Розвивальна
діяльність з дітьми ЗДО .
3. Підготовка до проведення корек-них та
розв-х занять.
4.Робота з педколективом .Підвищення
рівня психологічної
культури
міжособистісних взаємин.
Вівторок
1.Індивідуальна, консультативна та корекційно-розвиткова робота з дітьми з ООП в ІРЦ.
2.Робота по запитам батьків інклюзивного
центра.
3. Робота з
документацією,підготовка до проведення занять.
Середа
1. Психодіагностична діяльність з дітьми в ЗДО
“Берізка”
2. Розвивальна діяльність з дітьми ЗДО
3.Підготовка до проведення кор-х та роз-х занять
4.Психологічна
просвіта педагогічного колективу.
Четвер
1.Інд-на, к-вна та кор-но-роз-на робота з
дітьми з ООП в ІРЦ.
2.Робота по запитам батьків інклюзивного
центра.
3.Обробка даних психодіагностичногообстеження
П’ятниця
1.Розвивальна діяльність з дітьми в ЗДО.
2.Консультативна робота по запитам батьків.
3.Оформлення докунтації. Самоосвітня
діяльність.
4. Обмін досвідом з іншими працівниками
психологічної служби.